About Me

My photo
Full-time English Lecturer, Part-time novelist and freelancing editor

Love Them!

Terbaru November 2016!

Terbaru November 2016!

Jenguk2 sini...

NOVEL DI PASARAN

NOVEL DI PASARAN

Monday, February 22, 2010

Anaknya, Anakku Jua 54

Mereka sampai ke rumah menjelang maghrib. Kepenatan. Hana sudah tertidur sebaik saja mereka naik kereta. Sebaik masuk ke dalam rumah, dengan berbondong-bondong beg plastic, mereka tersandar kepenatan di kerusi. Nisa' akhirnya bingkas, mengangkat Hana yang ditidurkan sementara di atas sofa naik ke bilik. Dia mahu membersihkan diri.

“alamak!” tiba-tiba suara Irfan menerjah ke telinganya. Dia menoleh.

“kenapa?”

“saya terlupa nak beli something la. Nanti saya kena keluar balik..” keluh Irfan.

Nisa' geleng.

“solatlah dulu. Maghrib pendek je..”

Nisa' memusingkan badannya semula, dan dia memanjat tangga dengan berhati-hati.

Irfan memerhati dalam diam. Dia tersenyum nipis. Rencananya berjalan lancar.

Nisa' sudah masuk ke bilik. Irfan pula ke biliknya untuk bersolat sebelum keluar semula dari rumah.

*******

Nisa' melipat telekungnya. Hana masih tidur. Pasti dia keletihan. Setelah dipasangkan kelambu katil dan dihadiah satu ciuman di dahi si kecil itu, Nisa' keluar dari biliknya, namun pintunya dibiar terbuka. Dia melalui depan bilik Irfan yang tidak bertutup dan terbuka luas. Nisa' teragak-agak mahu menjenguk.

Dia dah keluar ke?

Dia memanjangkan lehernya, lampu tidurnya saja yang terbuka. Setelah dipastikan tiada orang di situ, Nisa' melangkah masuk untuk mematikan lampu itu dan menutup pintu.

Dia mendekati lampu itu, dan apabila dia mahu berpaling semula, seluruh badannya kaku. Matanya sahaja yang bersinar-sinar di situ. Dihidupkan kembali lampu itu untuk memastikan apa yang dilihatnya.

Memang matanya tidak menipu. Nisa' masih tidak mahu percaya dengan apa yang dilihatnya. Dihidupkan pula suis utama.

Nisa' menekup mulutnya, matanya bulat, tidak berkelip. Jelas dia menerima kejutan yang maha hebat. Tak mungkin? Apa ertinya semua ini?

Irfan tipu aku? Tak mungkin. Tak mungkin dia…

Jantungnya seakan berhenti berdegup. Kenapa? Kenapa dia tipu aku? Mak Su pun? Ibu? Ayah? Dan Sara?

Nisa' terduduk di tepi katil. Air matanya mula bertakung.

***********

Irfan pulang dengan mendapati rumah itu sudah bergelap. Dibelek jam di tangan. Belum lambat sangat. Baru nak dekat pukul 10. Takkan dah tidur?

Dia ke dapur, tiada sesiapa di situ. Barang-barang dapur yang dibeli tadi sudah tersusun elok. Sesuatu mula menyelinap di hatinya, melihat rumah itu seakan-akan berpenghuni, tidak seperti sebelum ini.

Dia dah tidur ke?

Irfan memanjat tangga ke atas pula. Pintu bilik Nisa' bertutup rapat. Dicuba tombolnya, mahu memastikan tombol itu tidak berkunci. Bersedia bagi sebarang kemungkinan.

Tak berkunci. Irfan menolak pintu itu perlahan.

Dan kelihatan sekujur tubuh Nisa' berbaring, membelakangkan pintu. Irfan menunduk seketika, direnung kotak baldu biru di tangannya.

Esok lah..

Diperhatikan Hana pula. Kelihatannya Hana juga sedang tidur nyenyak.

Irfan menghela nafas lega.

Dia kemudian menutup pintu itu kembali, dan diatur langkah ke biliknya. Esok, dia akan menamatkan sandiwara ini.

*******

Irfan bangun pagi itu dengan mendapati Nisa' sudah tiada. Hana juga.

Pantas dia mahu mendail nombor Nisa' apabila matanya terpaku pada satu nota kecil di peti ais.

Dah pergi kerja. Bawak Hana ke rumah Mak Su sekali.

Nisa'…

Irfan mengurut dagunya sendiri.

Awal betul. Pelik.

Namun dia tidak ambil kisah. Hari ini, hari yang paling gembira buatnya. Nisa' dan Hana akan kekal di sisinya. Dia begitu pasti. Dia perlu mengatur rancangan untuk malam ini. Dia begitu gembira sehingga dia tidak ingat langsung mahu menghantar mesej kepada Nisa' pada hari itu.

********

Nisa' resah di duduknya. Begitu resah. Kepada siapa patut dia mendapatkan kepastian? Irfan? Ibu, ayah, Sara atau, Mak Su orang itu sendiri?

Matanya tidak menipu. Dia masih waras. Dia pasti wajah itu yang dilihatnya. Kenapa Irfan begitu selamba? Kenapa yang lain juga begitu? Kenapa mereka menipunya?

Apa tujuan mereka? Sampai hati mereka. Jika dia tahu lebih awal, sebelum hatinya mula berbelah bagi, mungkin dia akan mengundur diri tanpa rasa bersalah. Dan kini, dia sudah bersalah! Menjadi pesalah di dalam mahkamahnya sendiri.

Tok! Tok!

Liza menjengah tanpa menunggu izin Nisa'.

“puan Nisa', puan tak nak makan ke?” soal Liza dengan wajah ceria.

Nisa' tersenyum tawar.

“saya tak laparlah.. awak pergi makan dulu ya..” tolak Nisa' dengan baik.

“ok..” Liza akur.

Pelik. Wajah Nisa' tidak ceria. Namun dia tidak mahu bertanya. Hal rumahtangga, tak baik diheboh-hebohkan.

Nisa' tersandar di kerusi. Sekejap-sekejap dia bangun, duduk kembali. Bingung.

Tiba-tiba dia teringatkan seseorang. Mungkin dia boleh meluahkan pada orang itu. Dia tahu Daniel akan mengotakan janjinya, untuk menjadi seorang sahabat baik.

Mala? Terlalu bahaya. Mala mungkin akan menyanggahnya, seperti selalu. Mala pasti menangkan Irfan.

Nisa' mendail nombor itu, dan dia menanti jawapan di sebelah sana dengan penuh debaran.

“helo.. Daniel?”

“Nisa'? aik, mimpi apa awak telefon ni?” suara Daniel ceria.

Nisa' mengeluh perlahan.

“can we have lunch together? Saya…”

“Nisa', awak ok ke?”

Nisa' angguk laju, seolah-olah Daniel di depannya.

“saya ok..” sejurus selepas ayat itu terluah, air matanya merembes laju, membuatkan dia teresak-esak dalam sekelip mata.

Perasaan itu sudah tidak terbendung lagi.

“Nisa', kenapa ni? Awak buat saya risau.. awak kat mana? Office ke? Saya datang sekarang..” suara Daniel kerisauan.

Nisa' geleng.

“tak, jangan datang. Kita jumpa di tempat biasa..” pantas Nisa' menahan dalam sebak.

“are you sure awak boleh datang sendiri?”

Nisa' angguk lagi.

“yeah, saya boleh datang. Saya jumpa awak di sana ya..” dia cuba menahan air matanya, namun mereka ingkar. Sebaknya begitu terasa.

“ok..” berat Daniel menerima, namun dia terpaksa akur. Nisa' isteri orang. Bahaya mereka bertemu begitu.

Talian mati.

Nisa' menangis sepuas-puasnya, sehingga dia terduduk di sofa, lututnya terasa lemah.

Kenapa orang yang sudah mencuri hatinya kini melukakan hati itu? Bagaimana mungkin dia mengambilnya kembali? Tak mungkin. Dan dia betul-betul terluka. Cuma Daniel saja yang ada dalam fikirannya sekarang.

Mungkin Daniel boleh membantu.

*******

Daniel resah sendiri. Nisa' masih belum muncul-muncul lagi. Ke mana dia?

Kerisauan bertandang. Nisa' tak pernah menangis begitu. Kerana Irfan dia menangis? Mungkin. Daniel mengeluh perlahan.

“hey, awak..” Daniel panggung muka. Wajah itu macam kenal.

“kenduri Nisa', kan?” gadis itu bertanya lagi.

Daniel memicingkan matanya.

“siapa ya?”

“Hana?” Sara cuba mengingatkan lagi.

Hana? Hana kan anak Nisa'..

“oh, awak yang dukung Hana?”

“Daniel kan?”

“haah, apa nama awak?”

Sara mencebik.

“Sara lah..”

Daniel sengih malu.

“duduklah..”

Sara tersenyum nipis.

“tak, tak pe. Awak mesti tunggu someone kan? Saya tengok dari tadi resah je..” tegur Sara.

Daniel garu dahi, tersenyum lebar.

“haah, tunggu kawan..”

“kawan ke someone special?” usik Sara lagi.

Begitu ceria dia. Daniel sengih malu.

“tak lah, serious, kawan je. Join us?”

“cikgu.. jom..” seorang kanak-kanak mungkin dalam lingkungan 8 tahun menggamit Sara.

“oh, saya kena pergi. Saya bawak budak-budak ni melawat KL. Balik hari. Anyway, nice meeting you. kirim salam dengan kawan awak ya.. assalamualaikum..” sempat Sara mengusik lagi.

Mereka kemudiannya berlalu meninggalkan Daniel sendiri lagi.

Daniel tersenyum sendiri. Sehingga dia tidak sedar Nisa' menghampiri.

“hai, senyum sorang-sorang?”

“eh, bila awak sampai?”

“baru je..”

Daniel dapat melihat perubahan di wajah Nisa'. sembap sedikit.

“awak menangis?”

Nisa' senyum tawar.

“order?”

“ok..” Daniel menurut.

Mereka memanggil pelayan dan membuat tempahan makanan dan minuman.

“Nisa'..”

“Daniel, saya nak awak dengar apa yang saya nak cakap ni. Jangan menyampuk langsung. Boleh?” ujar Nisa' perlahan, namun tegas.

Daniel angguk.

Nisa' memulakan, tanpa tertinggal sedikit pun. Bagaimana mereka bertemu dan membuat rancangan perkahwinan mereka, demi Hana. Dan juga perasaan Nisa', dan apa yang merunsingkannya.

“dah habis?”

Nisa' angguk. Diteguk minumannya, dia sudah puas menangis tadi. Dia takkan menangis lagi.

“jadi selama ni, awak menipu saya..”

Nisa' geleng.

“saya tak menipu awak Daniel, mulanya, memang saya tipu, tapi lama-kelamaan, saya sendiri rasa saya menipu diri sendiri. Saya akui, saya tak boleh lupakan dia.. Maafkan saya, sebab saya cari awak bila ada masalah. Saya terpaksa, kalau saya beritahu Mala, mungkin Mala akan beritahu Irfan..”

“jadi saya ni substitute lah?”

“Daniel please. Tolong saya. Saya buntu ni..”

Daniel membetulkan duduknya.

“awak tau tak?”

Nisa' tidak menjawab. renungannya jelas menunjukkan dia menagih jawapan.

“awak tak pernah menangis sebab saya, kan?”

Nisa' terdiam.

“Daniel..”

Daniel tersenyum nipis.

“tapi tak apa. Sekarang saya tau, awak memang betul-betul cintakan dia. Sebab awak menangis kerana Badri dulu, dan sekarang, kerana dia. Memang tak ada rezeki saya nak dapat air mata awak, nak buat macam mana kan..”

“Daniel…”

Daniel mengangkat tangannya, menahan Nisa' dari terus berkata-kata.

“ok, sekarang saya nak tanya, awak pernah pergi kubur Zila?” Daniel beriak serius, lagaknya seperti Detektif Conan.

Nisa' geleng.

“dia pernah tunjuk gambar Zila?”

Nisa' geleng lagi.

“awak pernah tanya siapa Shila?”

“tak..”

“mungkin diorang kembar ke..”

“Daniel! Such a big thing, takkan Irfan terlupa nak cakap dengan saya? Tapi yang saya tau, Irfan memang selalu mengelak kalau saya tanya pasal Shila. Pendek kata, dia tak pernah kisah nak bercerita pasal Shila. Dan dia memang elakkan topic Shila..”

Daniel mengurut dagunya, berfikir dalam.

Dia menyuap nasinya, membiarkan Nisa' ternanti-nanti.

“mungkin… apa yang awak rasa tu betul..”

Nisa' mengeluh berat.

“tapi, itu mungkin, mungkin jugak salah. Tinggal satu saja jalannya.”

Mata Nisa' bersinar.

“apa dia?”

“tanya Irfan sendiri. Awak takkan dapat jawapan dengan meneka macam ni. Nisa', bukan salah awak bertanya. Tanya dia, siapa perempuan dalam gambar tu? mungkin betul tu Shila, dan mungkin betul dia menipu awak. tapi, mungkin jugak, Shila dan Zila kembar, atau memang seiras tanpa pertalian, awak tak tau, betul tak?”

Nisa' menggigit bibir.

“kalau Irfan tak nak jawab, macam mana?”

Daniel geleng.

“awak jangan tanya depan dia, kosong macam tu je. Awak tunjuk gambar kahwin tu, dan tanya depan gambar tu. so, dia tak boleh mengelak. Ok?”

Nisa' terdiam.

Memang betul, itu saja jalannya, tapi, persoalannya di sini, KUATKAH DIA UNTUK MENDENGAR KENYATAAN? Bagaimana kalau apa yang ditakutinya itu, betul?

Apa yang harus dilakukan? Tinggalkan Irfan? Kuatkah dia? Dia tak sanggup kehilangan lagi.

Nisa', be strong. Dia tetap bukan hak kau. Irfan milik Sara.

********

“Mak Su..”

“hmm..”

“malam ni, Hana tidur dengan Mak Su ya..”

Mak Su mencebik, hairan.

“kenapa pulak?”

Irfan tersenyum.

“adalah.. saya ada hal dengan Nisa'… boleh ya?”

Mak Su tersenyum mendengar balasan Irfan.

“oklah..”

Irfan memeluk Mak Su erat.

“thanks Mak Su..”

********

Irfan sudah membeli semua benda yang diperlukan. Lilin berukir, bunga mawar sejambak berhias cantik, meja juga sudah disusun. Hidangan istimewa juga sudah tersedia. Dan yang paling penting, kotak baldu biru itu.

Irfan mengerling jam di dinding. Sekejap lagi, Nisa' akan balik. Dan dia pasti akan terkejut. Irfan bersedia menerima sebarang kemungkinan. Apa yang penting, isi hatinya terluah.

Bagai mahu pecah dadanya menanggung rasa itu. Dia mahu berkongsi rasa itu dengan Nisa', dan harapannya, Nisa' mahu menerimanya dengan hati terbuka, bukan kerana Hana, bukan kerana apa pun, atau siapa pun. Ikhlas.

Irfan menanti dan menanti. Maghrib menjelang. Nisa' masih belum pulang. Mahu menghantar mesej, bimbang dia merosakkan suasana kelak. Dan akhirnya dia menanti, sehingga isyak.

Makanan yang terhidang, dipanaskan semula. Nisa' pasti pulang.

Pukul 10. Irfan sudah layu di kerusi. Mana Nisa'?

Pukul 11, makanan dimasukkan ke dalam peti sejuk semula. Direnung kotak biru itu sepi. Nisa', pulanglah..

Telefon bimbitnya juga sepi. Sedari tadi tiada bunyi. Bimbang menggigit tangkai hati, namun memikirkan ini hari pertama Nisa' kembali ke pejabat, pasti kerjanya banyak. Dan dia tidak mahu menganggu.

Tiba-tiba..

Irfan tersentak apabila telefon bimbitnya berbunyi nyaring. Pantas dicapainya.

“helo, Nisa'?” terkocoh-kocoh dia menjawab.

“kak Nisa' belum balik rumah ke?” suara Sara kedengaran, dan Irfan mengeluh berat.

“belum..kenapa Sara call abang ni?”

“bang ipan, Sara tak tau la sama ada patut ke tak Sara cakap ni. Tapi Sara nak abang tau. Terpulang pada abang untuk buat judgment sendiri. Ok?”

“apa dia Sara?” nada suara Sara membuatkan hati lelakinya berdetak kencang.

“tadi.. Sara nampak..err.. kak Nisa' dengan Daniel…”

Seluruh alam bagai terhenti.

Irfan kaku.

“abang, Sara nampak Daniel mula-mula, Sara tegur dia, dan dia ingat Sara. Bila Sara tanya jumpa siapa, dia cakap kawan. Tapi dia memang nampak resah. Sara pun tak boleh lama. Jadi Sara mintak diri. Bila Sara dah pergi, Sara dah jalan agak jauh sikit la, Sara tertoleh semula, dan Sara nampak kak Nisa', dengan abang Daniel. Dan diorang nampak, lain macam. Sara pasti mata Sara nampak dia. Bukan Sara nak lagakan abang. Abang pun tau kan, Sara suka kak Nisa' tu? tapi Sara tau Sara kena beritahu abang. Sebab tu Sara call lambat sikit ni..”

Irfan tidak dapat mendengar apa-apa lagi. Talian itu tergantung sebelum Sara mematikannya dan mendail semula.

Namun Irfan sudah tidak mendengar lagi.

Nisa'… sampai hati awak…

********

Pukul 2 pagi, kereta Nisa' meluncur perlahan masuk ke pekarangan.

“pelik. Irfan tak telefon langsung. Maknanya, dia tak kisah dengan aku la kan?” dia berbicara seorang diri.

Hana macam mana?

Sengaja dia pulang lewat. Tidak mahu berhadapan dengan Irfan. Buat masa ini, dia belum bersedia. Dia akan bertanya bila dia sudah mengumpul cukup kekuatan untuk mendengar kebenarannya.

Rumah itu sudah bergelap. Pasti mereka sudah tidur. Dia berkira-kira mahu masuk ke dalam.

Hana, maafkan ummi..

Nisa' memasuki ruang tamu, dan dia terlanggar sesuatu.

“aduh!” Nisa' pantas mencari suis. Apa yang dilanggarnya?

Suis dipetik, dan dia kehairanan melihat objek itu.

Meja? Siap dengan lilin, set pinggan makan, dan.. bunga? Nisa' mengamati meja itu. Sebelum ni, meja tu di bilik belakang. Kenapa ada di sini? Takkanlah..

“baru ingat nak balik?”

Nisa' terundur ke belakang setapak. Terkejut mendengar sapaan itu.

Irfan menuruni tangga tenang, namun pandangannya menakutkan, mencerun ke arah Nisa'.

“Irfan..”

“ya, saya Irfan, suami awak. ingat awak dah lupa jalan balik ke rumah ni..” Irfan menghampiri, begitu dekat sehingga Nisa' terpaksa mengundur ke belakang.

“saya… saya..”

“jumpa kekasih sampai lupa nak balik?”

“apa awak cakap ni?”

Irfan tersenyum sinis.

“Nisa', saya dah penat main sorok-sorok dengan awak.. cakap, ke mana awak pergi seharian?” dia mendekatkan wajahnya ke wajah Nisa', pantas Nisa' berpaling.

“saya di pejabatlah. Ke mana lagi..”

“ye ke? Entah-entah, pergi berfoya-foya tak ingat dunia. Lupa tanggungjawab..”

“Irfan, awak ni dah kena rasuk ke? Hah?” tempelak Nisa'.

Bicara Irfan menghiris perasaannya. Sampai hati Irfan..

Nisa' tersentap apabila Irfan mencekak kedua bahunya, memaksa mata mereka bertentangan.

“ya! Saya memang dah kena rasuk! Saya menanti awak dari petang tadi, mengharapkan awak akan muncul, dan kita takkan jadi macam ni! Satu mesej pun awak tak hantar, telefon pun tidak! Awak tau tak saya risaukan awak??” tengkingnya, membuatkan Nisa' tergamam.

“awak tak pernah nampak saya, kan Nisa'? awak masih harapkan Daniel, yang sanggup putus dengan awak, sebab Hana? Dan awak masih kejar dia? Kenapa awak tak nampak saya Nisa'? yang sentiasa di sisi awak susah senang awak, sanggup bagi idea gila demi kepentingan awak, dan Hana? Sanggup tulikan telinga dengan cakap-cakap orang kerana kahwini awak… awak memang tak kan nampak saya? Kan Nisa'?” suaranya sudah berubah lirih. Mata mereka bertentangan lama.

Nisa' mengetap bibir, memalingkan wajahnya.

“apa yang awak nak Irfan?” suaranya masih terkawal. Dia masih mampu membendung segalanya.

Irfan bingung seketika seraya mendengar soalan itu. Dilepaskan pegangannya di bahu Nisa', direnung wajah itu tidak percaya.

“apa yang saya nak? Saya nakkan seorang isteri, yang menyayangi saya. Dah jelas bukan?”

Nisa' pula tersenyum sinis.

“seorang isteri? Lakonan apa yang awak buat ni? Bagus betul. Sampaikan saya tertipu dengan semua orang, dengan awak. hah, saya memang bodoh. Sebab biarkan diri saya diperbodohkan awak, sampai macam ni sekali..”

“apa maksud awak?”

Mencerlung mata Nisa' merenung Irfan dalam.

“apa maksud saya? Apa tujuan awak menipu saya dengan perkahwinan ni? Kenapa? Apa yang awak nak dari saya? Harta? Pelik. Awak lagi kaya. Tapi kenapa awak sanggup menipu saya macam ni? Kenapa??”

“Nisa'! apa yang awak merepek ni?”

Nisa' masih berdiri tegak, bagai tidak percaya dengan penidakan Irfan.

Direntap tangan Irfan dan dipaksanya Irfan menuruti langkahnya menaiki tangga.

Sampai di bilik Irfan, pintu bilik itu dibuka seluas-luasnya. Mereka masuk, dan Nisa' menudingkan jarinya ke satu arah. Ke bingkai gambar yang menghiasi kepala katil agam itu.

Irfan terpana.

“tu! Shila kan? Siapa Shila pada awak? awak tipu saya kan? Selama ni bila saya tanya awak, awak asyik mengelak! Dia bekas isteri awak, kan? Sebab tu awak tak nak bercerita pada saya tentang dia. Kan? Kenapa awak tipu saya? Kenapa awak cakap dia dah mati? Kenapa? Apa tujuan awak? apa???!”

Air matanya gugur satu persatu, sudah tak dapat dibendung lagi.

“kalau awak nak saya jadi isteri awak, saya dah pun jadi isteri awak. and I STUPIDLY fell for you! Kalau itu yang awak nak, awak dah dapat. Now, what? Awak nak ceraikan saya? Nak kecewakan saya? Macam tu? hah?”

Bicaranya berselang sedu.

Irfan kaku. Dia menghela nafas dalam.

“apa salah saya Irfan? Kenapa awak buat saya macam ni… bagai orang gila, saya cuba tak mencintai awak, mengingatkan janji saya pada Sara, dan kebaikan awak, saya tak sampai hati nak hancurkan hidup awak..tapi kenapa awak sanggup buat saya macam ni, kenapa…” Nisa' terduduk di hujung katil, dengan wajah yang basah.

Dia menekup mukanya, dan menangis semahu-mahunya.

Irfan mencapai telefon bimbitnya, dan didail nombor di situ.

Nisa' masih mengongoi sendiri.

“nah..” Irfan menghulurkan telefon bimbitnya.

Nisa' menunjukkan wajahnya, dikesat air matanya.

“Mala nak cakap..”

Nisa' keliru. Mala? Disambut juga huluran itu.

Dia membetulkan suaranya. Serak.

“Mala?”

“Nisa', apa kau buat ni?”

“a- ke-kenapa kau telefon?”

“Nisa'.. Shila dan Zila, kembar seiras..”

Bagaikan batu terhempap ke kepalanya, Nisa' terkedu, kelu.

“ap-apa kau cakap ni?”

“ya Nisa', Shila adik Zila. Dan apa yang kau nampak tu, gambar arwah Zila. Shila adik Zila, dan Shila pernah nak dijodohkan dengan Irfan lepas Zila pergi. Sebab tu Irfan tak senang dengan Shila. Sara tu sepupu Irfan, yang Cuma menyamar sebagai kekasih, sebab kau yang nak syarat tu sebelum korang kahwin kan? Jadi, dia terpaksa minta bantuan Sara. Tengok, kau terlalu sukar nak terima dan melihat dengan mata hati Nisa', sampai kau dah lukakan hati dia yang sayangkan kau, dan menjaga kau selama ni. Dia sanggup bagi segalanya pada kau, sebab kau dan Hana hidup dia. Tapi kau? Kau lukakan dia, kau hina arwah Zila. Nisa', aku harap kau sedar apa yang kau buat ni…”

Suara Mala sudah tidak kedengaran lagi. Telefonnya sudah terlepas dari genggaman. Nisa' tergamam.

Ya Allah! Apa aku dah buat?

“Irfan..”

Nisa' mengangkat muka, sepi. Irfan sudah tiada di dalam bilik itu.

“Irfan!” Nisa' bingkas, dan bagai orang gila, dia mencari dan menjerit memanggil nama itu.

Enjin kereta kedengaran di bawah. Nisa' pantas berlari namun sudah terlambat. Sebaik dia sampai, kelibat kereta Irfan sudah hilang, dan Irfan turut hilang bersamanya. Nisa' terduduk di halaman rumah, bersama air mata yang masih berjejeran.

“Irfan…maafkan saya…” rintihnya di situ, bersama air mata sebagai peneman, menanti di dalam dingin pagi.

*******

Nisa' dapat mendengar pintu biliknya dikuak. Namun dia tidak berkutik. Pipinya masih basah. Pakaiannya belum berganti.

Irfan kah?

Tilamnya terasa berhenjut. Nisa' masih membatu. Matanya dipejamkan.

Dia terasa sesuatu merayap di pinggangnya, namun dibiarkan saja. Air matanya mengalir laju apabila desah nafas itu kedengaran di belakang kepalanya, dan hangat tubuh itu mula tersebar ke seluruh bahagian badannya yang bersentuhan.

“Nisa'…jangan pergi…” suara itu perlahan, namun jelas.

Nisa' memejamkan matanya erat. Dia memusingkan badannya perlahan, dan wajah Irfan jelas kelihatan, sayu dan redup, renungannya hangat, penuh dengan kasih sayang. Kini Nisa' mampu melihat semua itu.

Mata mereka bertentangan.

“awak…jangan pergi?”

Irfan menyeka air mata yang turun laju, namun usahanya gagal. Air mata itu tetap merembes laju.

“saya takkan pergi mana-mana tanpa awak..” bisiknya sebelum bibirnya menyentuh dahi dan kedua pipi Nisa', dan akhirnya di bibirnya.

Nisa' pantas melingkarkan tangannya di pinggang Irfan, erat.

Saya takkan lepaskan awak pergi, sebagaimana saya biarkan Badri pergi. Takkan…

37 comments:

  1. hohohoho...
    best la part ni...
    akhirnya terungkai jg prsoaln...
    msing2 dah mngaku...
    nak nisa ngn irfan brcnta...
    hrp2 ni bkn mimpi...

    ReplyDelete
  2. mula2 baca suspen je
    lepas tu suke nyer:D

    ReplyDelete
  3. besttt..smbg lagi..

    ReplyDelete
  4. huhuhuh...best...tpi..cam dah habis je..dah habis ke najah?...alaaa..

    ReplyDelete
  5. wah..best2..ada lg kan..sambung lagi yer..

    ReplyDelete
  6. at last!!! letih dah duk ikut depa main kejar2...peace!!

    ReplyDelete
  7. sweet..!!!

    terbongkar gak,,,

    suke nyer,,,,

    ReplyDelete
  8. haaa...dunia da aman...legaaa...\(^^)/

    ReplyDelete
  9. yeay, dh ngaku pon..:-)
    sma2 main tarik tali je sblm nih.
    Hepi 4 them

    ReplyDelete
  10. nice...
    tak sabar nak tunggu sambungannya...
    ada lagi tak najah?

    ReplyDelete
  11. btol ke mimpi je nih??arap2 la btol =)

    ReplyDelete
  12. akhirnyaaa...
    best best :)

    ReplyDelete
  13. ha ha ha finally both of them admit their feelings. Looking forward for the next entry.

    ReplyDelete
  14. tersngt la seronok baca entry nie....thank you very much...awak dah menceriakan hari saya...hehe

    ReplyDelete
  15. bestnyer..bce smbil dgr lagu korea..rse perasaan tu same cam tgk citer korea xspecially biler time part korus tu tepat kene ngan situasi dlm nvl hehe..

    ReplyDelete
  16. alhamdulillah
    tahniah ana
    n3 kali ni paling mantapppppppppp
    semua ramuan cukup
    mula2 nak stress dah bila nisa nak jumpa Daniel
    kenapa mesti Danial? kenapa bukan Irfan?
    tapi kemudian...perjalanan cerita menjadi sangat lancar
    n3 yang hebat

    good job ana
    i love irfan!
    i love nisa' sebab akhirnya dia berani meluahkan
    akhirnya.....akhirnya....akhirnya

    ReplyDelete
  17. best sangat..panjang..puas baca..at last..bersatu gak 2 hati...dah abis ke?? nak lagi..best3x...u memang berbakat..teruskn berkarya..

    ReplyDelete
  18. best!
    akhirnye..
    dpt gak dorang confess..!
    tahniahla irfan..berjaya gak..!
    lom abes lg kn nih?

    ReplyDelete
  19. best..byk kali baca..x puas..romantik arr yg last part tu...sambung la lagi...depa tak makan lagi kan??nisa' panaskan makanan..irfan on kan candle tu..then makan sama2..romantis gitu...kotak tu pun tak kasi lagi...cepat2 irfan..x sabar ni...next n3 pls....

    ReplyDelete
  20. best giler r citer nie....
    cepat smbung....x sbr nk bc n3 baru.
    i luv this story very much...good job.
    mantappppppp gitu...

    ReplyDelete
  21. best..
    serius punya best..!!
    nisa dh baik dgn irfan..
    suka2..

    ReplyDelete
  22. aa..nk tny n3 nie dh nk tmt ke??

    ReplyDelete
  23. awalnye confess!!!

    ReplyDelete
  24. sweet gler..
    titik kbhgiaan dh dtemui
    cpt smbung ea
    +_*

    ReplyDelete
  25. Emmm ada sambungan N# lagi x nanti????

    Best lerr...

    ReplyDelete
  26. aakhirnya...........................setelah air mata masing2 mengalir, barulah selesai sessi berterus terang...........apapun, mmg best!!!

    ReplyDelete
  27. ari2 tunggu n3 bru tp hampa! bla nk smbg ni? best sgt!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  28. bila nk smbung nih..tiap2 ari bukak blog nih nk bc smbungan citer nih..tp mna???huhu

    ReplyDelete
  29. sabar.....sabar................

    ReplyDelete
  30. SALAM...
    mari sertai saya di catcheyes jom.. yg bestnya..PERCUMA!

    http://www.catcheye.com.my/?r=76267

    Cara nak register.
    1.klik http://www.catcheye.com.my/?r=76267
    2.klik join catcheye now
    3.isi maklumat diri,IC dan alamat (penting sebab cek dihantar
    berdasarkan ini selepas cukup RM50)
    4.Isi jawapan: soalan 1 jawapan A, soalan 2 jawapan B,soalan 3
    jawapan A.
    5.klik agree and proceed..Ok siap

    kemudian apa perlu buat?
    1.klik http://www.catcheye.com.my/?r=76267 dan sign in
    2.lepas sign in klik reward panel
    3.Awak lihat akaun awak ade RM1 (bonus) dan link awak.
    4.Copy link awak dan gantikan link saya ini dengan link awak.
    5.postkan risalah saya ni ni buletin myspace & emailkan kepada
    kawan2.
    6.Lihatlah tak sampai sebulan awak dah ade 10 orang di level
    1.percayalah!sebab benda ni 100% percuma

    ReplyDelete
  31. smbg leh cepat....

    ReplyDelete
  32. bila nk smbg....cpt la..

    ReplyDelete
  33. ada juga tk paham cter nie,,kejab ckap mcm dh kahwin,,tpi kte nk buat kenduri,,tpi best juga ah jlan cter ye,,,bab 50 lbih bru nk baik..lama mnunggu

    ReplyDelete