About Me

My photo
Full-time English Lecturer, Part-time novelist and freelancing editor

Love Them!

Terbaru November 2016!

Terbaru November 2016!

Jenguk2 sini...

NOVEL DI PASARAN

NOVEL DI PASARAN

Thursday, December 24, 2009

Anaknya, Anakku Jua 46

Nisa' mengurut tengkuk yang lenguh. Kebelakangan ini, dia begitu letih. Mungkin kerana dia lebih sibuk dari biasa. Mungkin ummi yang menguruskan kebanyakan perkara, namun bahagian Nisa' juga perlu diselesaikan. Kad kahwin perlu diedar, nak menjawab soalan orang lagi.

“cik Nisa' nak kahwin? Jadi…cincin tu..” bulat mata Liza tidak berkedip saat kad berwarna kuning keemasan itu bertukar tangan apabila Liza masuk ke pejabatnya pagi itu.

Nisa' angguk.

“ya, cincin tunang. Sorry ya..hari tu saya terpaksa berdalih. Saya, tak nak kecoh-kecoh.” Nisa' berbisik perlahan.

Liza senyum nipis.

“ish, tak apa la. Cik Nisa' jemput kenduri ni pun saya dah happy sangat dah.” Liza bersuara girang.

Matanya tertancap di kad itu. Berubah wajahnya saat namanya melekat pada nama pengantin lelaki.

Nisa' mengerti dengan perubahan itu. Dia sudah bersedia dengan jawapannya juga.

“cik Nisa'… kenapa..”

“tak ada jodoh Liza. Nak buat macam mana..” cepat Nisa' memotong sebelum Liza menghabiskan ayatnya.

Liza terdiam. Perlahan dia mengukir senyum tawar.

Dipegang tangan Nisa' kejap. Memberi semangat.

“saya faham. Maafkan saya sebab bertanya. Apa-apa pun, tahniah cik Nisa'. Semoga cik Nisa' bahagia ke anak cucu!” sempat Liza berseloroh.

Nisa' tertunduk bersama senyum kecil menghiasi wajahnya.

Entah sampai ke anak entah tak. Dalam hati ada sangsi seraya mendengar ucapan ikhlas dari Liza itu.

Nisa' mengangkat muka. Pegangan tangan Nisa' dibalas kejap.

“thanks Liza. Doakan saya ya..” tetap berterima kasih demi menunjukkan adab walhal Nisa' sendiri ragu dengan masa depan perkahwinan itu.

“tapikan cik Nisa', boleh saya tanya sikit?” Liza bersuara ragu-ragu.

Nisa' tersenyum nipis.

“tanya apa? Tanya je. If saya boleh jawab, saya jawab..”

Wajah Liza berubah kelat.

“erm..cik Nisa' dengan encik Daniel lama jugak dulu. Macam..agak cepat je cik Nisa' dapat pengganti? Cik Nisa' pasti dengan apa yang cik Nisa' buat ni?” soal Liza perlahan dan lambat-lambat.

Nisa' terdiam mendengarkan soalan itu. Senyum tawar diukir.

“itu soalan yang agak susah nak dijawab tu.” Seloroh Nisa' dalam usaha menyembunyikan kalutnya.

Wajah Liza mula mempamerkan raut bersalah.

“cik Nisa', maafkan saya. Saya..Cuma pelik je. Yelah, selama ni, saya tengok cik Nisa' dan cik Daniel pun dah hampir bertunang. Tup-tup, cik Nisa' bagi kad kahwin, nama orang lain. So, saya Cuma rasa pelik je. Tapi, cik Nisa' tak perlu jawab kalau cik Nisa' rasa soalan saya ni, agak menyusahkan cik Nisa'. Saya…”

“tak apa. Kalau saya beritahu sesuatu pada awak, agak-agak, awak boleh simpan rahsia tak?” Nisa' memicingkan matanya ke arah Liza.

Liza angguk laju.

“kan selama ni saya yang simpan rahsia cik Nisa'? cik Nisa' can trust me, betul!” bersungguh-sungguh Liza.

Nisa' ketawa kecil.

“ok, macam ni sebenarnya…”

Dan sepagi itu Nisa' bercerita tentang kehadiran Hana yang secara tiba-tiba ke dalam hidupnya, reaksi Daniel, dan tamatnya hubungan mereka. Kemudian tentang Irfan. Tapi plan perkahwinan mereka tetap menjadi rahsia. Dia terpaksa mengolah cerita. Kononnya, Irfan dan dia masing-masing sukakan masing-masing dan mereka terus mengambil keputusan mahu berkahwin. Dan mengenai Irfan yang merupakan seorang duda.

Terlopong mulut Liza apabila selesai sesi bercerita Nisa'.

“waa, complicatednya…”

Nisa' angguk.

“yes, but I’m happy now.”

Liza turut angguk, mengiyakan.

“saya tumpang gembira. Cik Nisa' dapat anak and husband dalam satu masa. Tak payah tunggu setahun dua!”

Merah padam muka Nisa' mendengar jenaka Liza.

“ish, apa awak ni cakap macam tu?”

Liza menjeling tajam.

“alah cik Nisa'. Tak lama lepas kahwin, bertemanlah si Hana tu. Bertuah encik Irfan, dapat isteri dan anak sebagai ganti yang pergi. Instant semuanya.” Tambah Liza lagi.

Nisa' Cuma mampu tersenyum nipis.

“yelah tu. Eh, Liza, dah lama awak dalam ni. Dah masanya untuk kita buat kerja kot?” soal Nisa' berbasa-basi.

Liza sengih saja.

“yelah, nanti marah pulak big boss. Hehehe… saya keluar dulu ya cik Nisa'? and don’t worry, your secret is safe with me!” ujar Liza seraya berdiri.

Nisa' angguk.

“thanks Liza for your understanding.”

“no prob. Saya keluar dulu ya? And congrats again!” Liza terus menghilang di balik pintu.

Nisa' tersandar bersama keluhan panjang.

Dia meraup wajahnya dan tudungnya dibetulkan. Rasa rimas pula. Tekak pun sakit sikit. Banyak bercerita kot?

Cincin di jari direnung lama. Irfan ke sabah lagi. Sudah 3 hari. Patutnya balik KL lusa. Rasa pelik pulak bila Irfan tiada. Mungkin sudah terbiasa dengan kehadiran Irfan di sisi sejak semuanya bermula.

Nisa' berdehem perlahan.

Jemarinya mula menaip. Kerja yang banyak perlu dihabiskan. Nanti nak mintak cuti senang.

Dan Nisa' mula tenggelam dalam kerjanya yang bertimbun.

*****

Nisa' memeluk erat beg bimbitnya. Direnung hujan yang turun lebat. Resah gelisah.

Macam mana nak redah hujan ni? Silap besar tak bawak payung tadi. Nampak gaya macam lama lagi je hujan ni.

Nisa' menggigit bibir. Berfikir dalam.

Dahlah keluar office lambat. Tunggu hujan ni, lagi lambat sampai rumah Mak Su. Kesian pulak dengan Hana. Kalau Irfan ada, tak pe jugak. Ah, redah je la. Tak jauh mana pun kereta tu.

Nisa' memasang tekad. Ada kebimbangan yang terselit di sudut hatinya, namun cepat dia membuang rasa bimbang itu jauh. Hana keutamaannya sekarang.

Dipegang hujung kain. Beg bimbit diletak atas kepala sebagai pelindung, bertindak seperti payung. Dia mengatur langkah.

Kunci kereta ditekan. Nisa' berlari-lari anak. Sekejap saja satu badannya sudah basah.

Sampai di kereta, cepat-cepat Nisa' masuk dan menutup pintu.

Phew. Mintak-mintaklah tak jadi apa-apa esok.

********

Irfan menahan teksi limo.

Apabila teksi itu berhenti, dia pantas membuka pintu dan melangkah masuk ke dalam teksi itu.

tak jadi balik esok. Urusannya sudah selesai. Dia rindukan mereka.

Destinasi diberitahu kepada pemandu dan teksi itu mula meluncur laju di atas jalan raya. Tidak sabar Irfan mahu sampai ke rumah Mak Su. Nisa' tidak diberitahu tentang kepulangannya. Mak Su pun. Saja mahu memberi kejutan.

*****

“assalamualaikum…”

Mak Su menjenguk ke luar seraya mendengar salam. Nisa' ke?

Tapi suara laki.

“Irfan? Eh, bukan balik esok ke?” Mak Su menyoal pelik tatkala melihat Irfan yang sudah masuk ke halaman rumah bersama beg kecil yang dijinjit.

Irfan tersengih.

“saja buat surprise. Hana mana?” disalam tangan Mak Su dan diciumnya.

“Nisa' tak datang lagi. Mak Su ingat Nisa' yang datang tadi. Tapi rupanya kamu.” Jawab Mak Su.

Irfan kerut dahi.

“eh, dia tak datang lagi? Tak kerja ke?” Irfan menjeling jam tangannya.

Mak Su jungkit bahu. Mereka beriringan masuk ke dalam rumah.

“entah, tak ada call pun.”

Irfan tidak membalas. Begnya diletakkan di atas lantai.

Kunci keretanya dikeluarkan dari poket seluar. Keretanya ditinggalkan di rumah Mak Su semasa dia ke sabah hari tu. Kebetulan hari tu, malas pula dia mahu memandu ke airport.

“nak pergi mana?” soal Mak Su pelik apabila Irfan menuju ke pintu.

Irfan menoleh sekilas.

“ke rumah Nisa'.”

Mak Su terdiam.

“hmm..hati-hati..” itu saja yang mampu dipesannya.

Irfan angguk.

Tidak lama kemudian, keretanya sudah berada di atas jalan. Fikirannya Cuma ada dua benda. Nisa' dan Hana.

Pelik. Lambat pulak Nisa' hari ni. Telefon bimbit dikeluarkan dari kocek baju kemejanya. Didail nombor Nisa'.

Tak berangkat. Lagi pelik. Dicuba lagi. Tetap tak berangkat. Mala pulak.

“hello, Irfan?”

“ya, saya ni Mala, err, awak dah pergi kerja?”

“haah, saya di office ni, kenapa?” suara Mala ada nada curiga.

Irfan geleng sendiri. Seolah-olah Mala dapat melihatnya.

“tak, Nisa', dia tak datang hantar Hana lagi. Saya on the way ke rumah dia.”

“eh, awak bukan di sabah ke?”

“tak, saya baru sampai lah ni dari airport. Tak pelah, apa-apa hal nanti saya call awak.”

“ok, jangan lupa ya, bye.”

Talian dimatikan. Irfan mendail nombor Nisa' lagi tapi tetap hampa.

Nisa', answer the phone!

****

“Nisa'!” diketuk kuat pintu rumah itu, bagai mahu roboh.

Peduli apa Irfan. Sudah hampir berpuluh ketukan namun pintu itu tetap sepi.

Irfan meraup wajahnya. Dia dipagut bimbang. Teramat bimbang. Nisa', tolong jangan buat saya macam ni…

Sudah berpuluh kali dia menelefon, juga tidak berangkat.

Irfan memejamkan matanya rapat-rapat.

Tuhan, bantulah hambamu ini..

Dibuka matanya, dan didail lagi nombor Nisa'. Last time. Kalau tak berangkat jugak, Irfan akan panggil security pecahkan pintu. Dia akan buat apa saja, agar Nisa' dan Hana muncul di depan matanya, dengan selamat.

Bunyi deringan membuai resah Irfan.

“helo…”

“Nisa'! where are you????!”

“Irfan?” ada kelainan pada suara itu.

“yes, its me! Nisa', mana awak? Kenapa saya call tak angkat?” terkeluar juga marahnya.

“saya…tak sihat..”

Irfan terdiam. Pantas dia memusingkan badannya. Dalam lega kerisauan kembali bertandang.

“open the door, now.”

“awak kat mana ni?” desah nafas Nisa' jelas kedengaran. And it doesn’t sound good.

“depan rumah awak Nisa'. Please, now?” Irfan separuh merayu.

Talian mati.

Irfan menanti. Kedengaran pintu dibuka dari dalam. Wajah Nisa' terjengul saat daun pintu dikuak.

Irfan kelu. Wajah Nisa' begitu pucat. Rambutnya juga tidak terurus. Susah payah Nisa' membuka gril dengan menyandar pada dinding.

Irfan menyerbu masuk sebaik gril dibuka. Buntu.

Diperhati langkah Nisa' yang lemah. Pilu menambat hati.

“kenapa awak tak beritahu Mak Su awak tak sihat? Saya risau, tau tak?”

“Irfan, saya tak sedar langsung. Sorry..” suaranya juga lemah.

Irfan pantas memeluk bahu Nisa' apabila dilihatnya langkah Nisa' semakin lari rentaknya. Tersentap Irfan saat tangannya menyentuh bahu itu. Panas.

Nisa' menoleh, dia cuba menolak tangan Irfan perlahan, kurang selesa dengan perlakuan Irfan yang agak mendadak itu.

“saya ok.. tak apa..” suaranya begitu lemah.

Irfan tak peduli. Tangannya tetap kemas di bahu Nisa'.

“no you’re not. Awak demam panas ni.”

“Irfan, please…” semakin lemah suara itu kedengaran.

Irfan mengalah. Dilepaskan pautannya, namun tidak sepenuhnya.

Serentak itu, Nisa' terjelupuk di atas lantai. Matanya terpejam rapat.

“Nisa'!”

12 comments:

  1. ngaaaaaaa...
    nisa' tak sehat..
    hope mse nisa tak sehat nieh la dorang dok satu rumah kee..nisa ley lihat kejujuran irfan..
    ngaaaaaaaa..nk lgik..

    ReplyDelete
  2. degil gak nisa ni..
    xlarat wat2 kuat..best2..
    biar nisa tau irfan mmg btul2 syg kn die..

    ReplyDelete
  3. nisa sakit..biarlah irfan jaga..nape la hati nisa tue keras sgt..
    sambung lagi yer..

    ReplyDelete
  4. oh noooo!!!
    suspen je..
    Anarif..sambung la lgi....
    jgn tinggal camni je..
    huhuuh

    ReplyDelete
  5. akak..smbg lg..tak sabar nk baca nie..huhu

    ReplyDelete
  6. suke mcm ni taw....
    ngah bez2 terstop..
    huhuhu~~~
    nk lg...nk lg....
    :)

    ReplyDelete
  7. irfan dtg tepat pd masanya. mcm ada instinct lak ye....kekasih hati tak sihat. nisa.........nisa.............. jgnlah eksyen lagi.

    ReplyDelete
  8. suspen2..hehe..ala..klu buat suspen2 bru superb..bru la org x sbr nk tau lbh lnjut..n bru la org excited maa..hehe..
    best la..novel on9 plg gempak..

    p/s:thanx 4 visit my blog ya..

    ReplyDelete
  9. hihihihi....cepat sambung najah..dah berulang kali baca dah...x sabar..

    ReplyDelete
  10. cpt smbg,,

    tunggu nie :D

    ReplyDelete
  11. najah u're indeed so mean lahhh..
    tambah tiga empat line lagi lahh..
    haha gile penat nak tunggu saspen2..

    ReplyDelete
  12. jeng...jeng...jeng... rasa cam something will happen later.... hihihihi

    ReplyDelete